محیط توسعه یکپارچه یا IDE چیست؟

محیط توسعه یکپارچه یا IDE چیست؟ - ویکی ووک

ویکی ووکی های عزیز سلااااااااام. امیدوارم حالتون خوب باشه و سالم و سلامت باشید. امروز می خواهیم درباره محیط توسعه یکپارچه اطلاعاتی رو در اختیار شما قرار دهیم. اگر به برنامه نویسی علاقه دارین حتما تا آخر این مطلب همراه من باشید.

محیط توسعه یکپارچه یا IDE چیست؟ - ویکی ووک

تعریف محیط توسعه یکپارچه

همونطور که میدونین مهم ترین بخش هر برنامه کد اون برنامه هست برنامه نویس ها برای اینکه بتونن تمرکز اصلیشون رو روی بدنه اصلی برنامه یا همون کد بزارن نیاز به یک محیط و یکسری ابزارها دارن تا امکاناتی رو در اختیارشون قرار بده تا بتونن کد برنامه شون رو به بهترین نحو ارائه بدن.

محیط توسعه یکپارچه (به انگلیسی: integrated development environment) که به اختصار IDE نوشته می شود، نرم افزاری هست که به کمک برنامه نویس ها میاد و تمام امکاناتی که نیاز دارن تا کد برنامه شون رو بنویسن در اختیارشون قرار میده.

IDE ها دارای ویرایشگر کد، کامپایلر یا مفسر و دیباگر هستن.

محیط توسعه یکپارچه یا IDE چیست؟ - ویکی ووک

ویژگی های یک محیط توسعه یکپارچه یا IDE مناسب چیست؟

یکی از ویژگی های IDE خوانایی خوب و بالای کدهاست که این کار به کمک رنگی کردن کد و فاصله گذاری های مناسب و درست انجام می شود.

ویژگی دوم امکانات کاملی دارد برای ویرایش متن مثل جست و جو و جایگزینی؛ یک قطعه کد طولانی رو در نظر بگیرید اگر ما بخواهیم یک قسمت از کد رو تغییر بدهیم و یا جاهایی که اشتباه هست رو بخواهیم درست کنیم و یا چیزی رو اضافه یا کم کنیم، خیلی سخت هست که بخواهیم در بین همه کدهایی که زدیم دنبال قسمتی باشیم که می خواهیم آن را تغییر بدهیم و یا عوض کنیم بخاطر همین IDE امکانی مثل سرچ کردن رر برایمان قرار داده است که به راحتی و با کمترین زمان بتوانیم همه ی کارهایی که می خواهیم را انجام بدیم.

ویژگی سوم مشخص کردن خطاهای املایی و منطقی هست؛ از نظر املایی اگر قسمتی از کد یا دستوری اشتباه نوشته شده باشد وقتی کد را اجرا میکنیم آن خطا و مشکل را به ما نشان میدهد. خطاهای منطقی مثل  این هست که در کد برنامه ما متغیری را تعریف نکرده ایم ولی از آن متغیر در کد استفاده کرده ایم که زمانی که کد را اجرا میکنیم به ما ارور و خطا میدهد که متغیر استفاده شده، تعریف نشده است.

ویژگی چهارم فراهم کردن یکسری امکانات تکمیلی هست برای کار با دیتا بیس و یا وب سرویس که این یک امتیاز برای IDE محسوب می شود.

ویژگی پنجم قابلیت نوشتار سریع با استفاده از کلیدهای ترکیبی و میانبر و یا کامل کردن خودکار کد هست؛ مثلا اگر با ویژوال استدیو یا هر IDE دیگه کار کرده باشید حرف اول دستوری رو بنویسید تعدادی از دستورات مشابه ر برایتان لیست میکند که با انتخاب دستور مورد نظر، هم کد را رنگی میکند و هم فاصله گذاری مناسب را ایجاد میکند؛ دیگر لازم نیست وقت زیادی را برنامه نویس صرف انجام این قبیل از کارها بکند.

همچنین IDE ها بسیار برای کار گروهی و پروژه های عظیم مناسب هستند و به کمک آن میتوانیم خیلی راحت تر برنامه و یا پروژه ای که داریم را انجام دهیم.

محیط توسعه یکپارچه یا IDE چیست؟ - ویکی ووک

چگونه یک IDE را انتخاب کنیم؟

اولین کاری که باید انجام بدهیم مشخص کردن زبان برنامه نویسی هدف هست یعنی اینکه کدی که میخواهیم بنویسیم با چه زبانی هست؟ وقتی مشخص کردیم زبان مورد نظرمان را اکنون IDE را انتخاب کنیم که از  آن زبان برنامه نویسی پشتیبانی کند.

دومین کاری که باید انجام بدهیم این است که تمام خواسته و امکاناتی را که از یک  IDE میخواهیم برای خود لیست کنیم و IDE را انتخاب کنیم که آن امکاناتی را که می خواهیم را داشته باشد و در اختیارمان قرار دهد. وقتی دو مورد بالا را انجام دادیم، اکنون وقت آن رسیده است که درباره IDE ها سرچ و تحقیق کنیم و IDE را پیدا کنیم که مناسب با خواسته و نیاز ما باشد و البته بهترین IDE دربین IDE های مورد تحقیق قرار گرفته، باشد.

چهارمین کاری که باید انجام بدهیم این است که بفهمیم آیا شرکت سازنده IDE که انتخاب کرده ایم معتبر هست یا خیر؟ میتوانیم از آن به عنوان یک IDE مناسب و کاربردی استفاده کنیم؟

پنجمین کار بررسی جامعه کاربری و انجمن هاست حالا این یعنی چی؟؟

تصور کنید یک IDE رو نصب کردید و وقت زیادی رو صرف کردید تا کار با IDE را یاد گرفتید و نسبت به آن آشنایی پیدا کردید حالا یک جایی به مشکل میخورید خب اگر تعداد افرادی که که با آن IDE کار کردن کم باشد و یا اینکه آن IDE مطرح شده نباشد مشکلتان رو چگونه می خواهید حل کنید؟

آیا سایت سازنده آن IDE پشتیبانی میکند؟

افرادی هستند که پاسخ گوی شما باشند؟

سرچ میکنید اما جواب خوب و مناسب برای رفع مشکل خود نمیگیرید چون IDE شناخته شده نیست و یا چون جامعه آماری پایینی دارد فردی نیست که بخواهد به شما کمک کند تا مشکلتان برطرف شود.

پس این نکته برای انتخاب IDE بسیار مهم هست.

اما مورد بعدی بررسی سیستم مورد نیاز برای استفاده از IDE هست؛ IDE ها هم مانند هر نرم افزار دیگری که می خواهیم روی سیستم نصب کنیم باید ببینیم آیا سیستم ما جواب گوی آن نرم افزار هست یا نه!

از نظر هارد رم مموری و یا سی پی یو باید سیستم رو بررسی کنیم که بدانیم آیا IDE که انتخاب کرده ایم میتوانیم روی سیستم خود نصب کنیم و سیستم ما جواب گو هست یا خیر.

در بیشتر مواقع پیش می آید که که کار با یک IDE ساده و یا کد ادیتور کارمان را انجام میدهد و نیازی نیست که یک IDE سنگین نصب کنیم و کامپیوتر را درگیر کنیم.

IDE - ویکی ووک

تفاوت IDE با code editor در چیست؟

IDE تمامی امکانات مورد نیاز یک برنامه نویس شامل ارتباط با پایگاه داده، ارتباط با سرور، ابزارهای طراحی شماتیک، ابزارهای سورس کنترلر و… را به همراه خود داشته و در اختیار برنامه نویس در محیط IDE میگذارد که این امر سبب شده تا حجم نرم افزارهای IDE بالا رفته و برای اجرا نیازمند منابع بیشتری نسبت به ادیتورها باشد.

از سوی دیگر ممکن است به عنوان برنامه نویس تنها نیاز داشته باشید که ویرایشی در کد خود اعمال کنید و یا حتی بر اساس برنامه خود نیازی به ابزارهای کمکی که به آنها اشاره کردیم، نداشته باشید.

برای همین بهتر است از یک کد ادیتور استفاده کنید که به منابع کمتری نیاز داشته و سبک تر و راحت تر عمل میکند.

 

در پست بعدی با چندین محیط توسعه یکپارچه دیگر یا همان IDE آشنا خواهید شد.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *