ماده موثره گیاهان دارویی چیست؟

ماده موثره گیاهان دارویی چیست؟ / ویکی ووک

همانطور که در پست قبلی اشاره شد گیاهان دارویی دارای یک یا چند ماده موثره هستند. هر گیاه دارویی بر اساس نوع و میزان ماده موثره موجود در یکی از اندام هایش برای درمان یک بیماری خاص در نظر گرفته می شود. اگر می خواهید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید با ما همراه شوید.

تعریف ماده موثره گیاهان دارویی

ماده موثره گیاهان دارویی متابولیت هایی هستند که گرچه برای ادامه حیات خود گیاه ضروری نیستند ولی تولید و ذخیره سازی آن ها برای انسان حیاتی و نجات بخش است. این مواد به متابولیت های ثانویه نیز مشهور هستند.

 

ماده موثره گیاهان دارویی چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

ماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟ / ویکی ووکماشین لباسشویی چگونه کار می کند؟

یک ماشین لباسشویی با غوطه ور کردن لباس ها و حرکت دادن آن ها در محلول آب و پودر و یا دیگر پاک کننده های شیمیایی آن ها را می شوید و تمی می کند و سپس آب کشی می نماید. این وسایل الکتریکی قادرند با…

 

 


تقسیم بندی ماده موثره موثره گیاهان دارویی

ماده موثره گیاهان دارویی به طور کلی به 4 دسته اساسی تقسیم بندی می شود. این تقسیم بندی به قرار زیر است:

  • گلیکوزیدها – گروه بزرگی از مواده موثره گیاهان دارویی به گلیکوزیدها تعلق دارد. این مواد با داشتن ساختمان پیچیده شیمیایی در بسیاری ازگیاهان گلدار یافت می شود.از اثرات شفابخش این مواد در داروسازی استفاده فراوان می شود.
  • آلکالوئیدها – یکی دیگر از مواد موثر گیاهان دارویی آلکالوئیدها هستند. این ترکیبات ازت دار بر روی سیستم عصبی انسان تاثیرگذارند. نوع بازی این ترکیبات واکنش های قوی فیزیولوژیک ایجاد می کند. آلکالوئیدها خود به چند گروه تقسیم می شوند.
  • اسانس ها – این ماده موثره گیاهان دارویی که از آن ها با نام روغن های فرار نیز یاد می شود در سلول ها و بافت های متعدد گیاهان ذخیره می شوند. بر این اساس ممکن است اسانس های یک اندام گیاه نسبت به دیگری از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.
  • سایر مواد – بر اساس این تقسیم بندی دیگر مواد موثره گیاهان دارویی در این دسته جای می گیرند. موادی نظیر ساپونین ها که به صورت محلول در آب هستند و ایجاد کف می کنند، تانن ها که پوست را نفوذناپذیر می کنند، موسیلاژها که با جذب آب متورم می شوند، مواد تلخ که سبب تحریک غدد گوارشی می شوند، فلاونوئیدها که اثر رطوبت بخشی دارند، گلوکینین ها که به انسولین گیاهی مشهورند و چندین ماده موثره دیگر.

منابع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *