چرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟

چرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟ / ویکی ووک

شکی نیست که قند و شکر طعم خوبی دارد اما مانند دیگر مواد غذایی در صورت مصرف زیاد، می‌تواند سلامتی را به خطر بیندازد. درواقع، زمانی که از تأثیر مخرب قند و شکر روی بدن آگاه شوید، بدون شک نظرتان در مورد آن عوض خواهد شد. اما چگونه متوجه شویم که در مصرف آن افراط می کنیم؟ در این مطلب خطرات مصرف بیش از حد قند را بررسی میکنیم است.

علائم و نشانه های مصرف بیش از حد قند

بدن به‌طور مداوم  مواد شیرین می طلبد

هر چه مصرف بیش از حد قند بیشتر شود، میل به آن بیشتر می‌شود؛ این امر مصرف بیشتر را در پی دارد و به یک چرخه اعتیادآور تبدیل می شود. این حالت فقط به دلیل این نیست که پرز چشایی شما به آن عادت کرده بلکه به این دلیل است که همانند مواد مخدر یک حس سرخوشی ایجاد می‌کند که البته سریعاً فروکش می‌کند .با اتخاذ یک برنامه غذایی سرشار از قند، یک واکنش هورمونی در بدن ایجاد می‌کنید که درنتیجه بدن تحریک می‌شود تا قند بیشتری بطلبد

 

چرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟ / ویکی ووک

 

در طول روز احساس تنبلی می‌کنید

انرژی زمانی ثابت است که قند خون ثابت است.زمانی که قند زیادی مصرف می‌کنید، بالا و پایین شدن قند خون به افزایش و کاهش انرژی نیز منجر می‌شود. با مصرف بالای قند این احتمال وجود دارد که پروتئین و فیبر، دو ماده مغذی برای حفظ انرژی، به‌اندازه کافی مصرف نمی‌کنید.

وزن اضافه می‌کنید

زیاده‌روی در مصرف قند یعنی دریافت کالری اضافه و ازآن جا که هیچ نوع پروتئین و فیبری ندارد، ایجاد سیری نمی‌کند و فرد خوردن را ادامه می‌دهد. همچنین موجب آزادسازی هورمون انسولین می‌شود که نقش مهم تری در افزایش وزن دارد. وقتی‌ ما قند می‌خوریم، لوزالمعده انسولین رها می‌کند. وقتی‌که مصرف قند بالا می‌رود ، بدن باید به مرور زمان انسولین بیشتری تولید کند و این خروجی بیش‌ازحد می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود. مقاومت انسولین یعنی این که بدن ما نمی‌تواند به میزان طبیعی انسولین واکنش نشان بدهد، درنتیجه قند در بدن به‌طور صحیح مصرف نمی شود.اضافه شدن وزن در ابتدا به علت مصرف بالای قند است که واکنش طبیعی بدن به انسولین را مختل می کند .به علاوه، هنگامی‌که لوزالمعده بیش‌ازحد و برای مدت طولانی فعال می‌شود،فرد دچار بیماری قند می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

بهترین خودروهای وارداتی ایران / ویکی ووکبهترین خودروهای وارداتی ایران

هرساله، برندهای مختلف خودروسازی، اتومبیل­‌های مجهز شده با فناوری­‌های روز دنیای خود را روانه بازار مشتاق خودرو می­کنند. عشق به خودرو جا و مکان نمی­شناسد. بررسی­‌ها نشان­‌دهنده علاقه ایرانی­‌ها به خودروهای لوکس خارجی می­باشد. در همین راستا بهترین…

 


مرتب دچار آکنه می‌شوید

بعضی از افراد به بالا رفتن انسولین براثر مصرف قند حساسیت دارند، زیرا با برهم خوردن تعادل هورمون‌ها فرد ممکن است دچار آکنه یا روزاسه شود. افراط در مصرف مواد قندی طی چند روز در صورت خود را نشان می‌دهد.

خرابی دندان

زمانی که باکتری‌ها از ذرات غذایی بین دندان‌ها تغذیه می‌کنند،اسید تولیدی باعث خرابی دندان می‌شود. بزاق دهان به تنهایی تعادل باکتری‌ها را حفظ می‌کند اما مصرف قند، روی pH تاثیر می گذارد و سیستم بدن را از حالت طبیعی خارج می کند. این کار به باکتری‌ها فرصتی برای پیشرفت و تکثیر می‌دهد ، درنتیجه منجر به خرابی دندان می‌شود.

 

چرا مصرف بیش از حد قند خطرناک است؟ / ویکی ووک

 

نمی توانید درست فکر کنید

وقتی‌که مقدار زیادی شکر مصرف می کنید، سطح قند خون به‌سرعت بالا می‌رود و سپس افت می‌کند.قند خون پایین خطر بروز مسائل شناختی را افزایش می دهد .

کاهش حس چشایی

افراط در مصرف قند، حس چشایی را از بین می‌برد به‌طوری‌که برای فهمیدن مزه شیرین باید شکر بیشتر مصرف کنید.باکم کردن مصرف قند که اگرچه در ابتدا کمی سخت خواهد بود، این مشکل برطرف می شود تا حدی که احساس کنید غذا بیش‌ازحد شیرین است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *