رژیم کتوژنیک چیست و چه فوایدی دارد؟

رژیم کتوژنیک چیست و چه فوایدی دارد؟ / ویکی ووک

رژیم کتوژنیک یکی از رژیم های غذایی است که به سرعت وزن شما را کاهش می دهد و همین امر باعث شده است که مردم برای استفاده از این رژیم انگیزه بیشتری داشته باشند، در این مطلب میخواهیم بیشتر با این رژیم آشنا شویم و فواید و عوارض این رژیم را بررسی کنیم، همچنین ما در مطالب قبل رژیم Dash را نیز بررسی کرده ایم که در صورت علاقه می توانید آن مطلب را نیز بررسی کنید.

رژیم کتوژنیک چیست؟

نوعی از رژیم است که در آن افراد تصمیم می‌گیرند نان و پاستا را با غذا‌های پُرچرب مثل کره بادام زمینی جایگزین کنند. در این رژیم، به جای کربوهیدرات، چربی‌ها می سوزد و احساس سیری بیشتر می شود. با افزودن چربی‌های بیشتر به رژیم غذایی و حذف کربوهیدرات‌ها، بدن را در یک حالت طبیعی متابولیک قرار می‌دهید که به آن کتون زدگی می‌گویند و طی آن، بدن چربی‌ها را به کتون‌ها تبدیل می‌کند و کتون‌ها به جای پروتئین و کربوهیدرات‌ها تبدیل به منبع اصلی انرژی می‌شوند و از لحاظ تئوریک کاهش وزن خواهید داشت.

 

رژیم کتوژنیک چیست و چه فوایدی دارد؟ / ویکی ووک

 

رژیم کتوژنیک چه فوایدی دارد؟

رژیم کتوژنیک در اصل برای کمک به کنترل صرع در کودکان به وجود آمد اما مقاله‌ها و توصیه‌های زیادی وجود دارد که نشان می دهد افزایش مصرف چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات می‌تواند راهی مؤثر برای کنترل سرطان و کاهش قند خون در دیابت نوع دوم باشد؛ اما این روزها، کاهش وزن معروف‌ترین نتیجه‌ای است که درباره رژیم‌های کتوژنیک مطرح است.

 

 

رژیم کتوژنیک چه عوارضی دارد؟

کاهش مصرف کربوهیدرات باعث می شود فیبر کمی مصرف شود و در نتیجه گوارش به مشکل بیوفتد. یکی از مکلات رایج در این نوع از رژیم یبوست است، زیرا مصرف غذا‌های فیبردار، میوه و سبزی بسیار محدود می‌شود. از همه مهم‌تر، محدودکننده بودن رژیم کتوژنیک می‌تواند موجب اختلال خوردن در برخی افراد شود از این رو رژیم کتوژنیک به آن‌هایی که سابقه‌ اختلال خوردن دارند، توصیه نمی‌شود.

یکی دیگر از عوارض رژیم کتوژنیک تاثیرات آن روی پوست است. تأثیر این رژیم‌ها روی پوست هنوز کاملاً مشخص نیست. عده‌ای گزارش می‌کنند که با این رژیم، پوستشان شفاف ‌تر و روشن‌تر شده است در حالی که عده‌ای دیگر با کهیر‌های قرمز و خارش‌دار در قسمت بالاتنه روبه رو می‌شوند.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *