حسن تهرانی مقدم ، یعنی خودباوری، خواستن و توانستن

حسن تهرانی مقدم

شهید حسن تهرانی مقدم یکی از فرماندهان تأثیر گذار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که به همه ما نشان داد، خواستن توانستن است و ایرانی میتواند به برترین قله ها برسد، حتی اگر او را تحریم کنند و به او اطلاعات و تجهیزات ندهند. پدر موشکی ایران نشان داد که تلاش، همت و ایمان میتواند تمام مرزها و سدها را پشت سر بگذارد. ما در مطالب قبل با زندگی نامه مریم میرزا خانی، مصطفی احمدی روشن و … آشنا شدیم در ادامه زندگینامه این بزرگ مرد را بررسی میکنیم.

زندگی نامه حسن تهرانی مقدم

وی در ششم آبان ماه سال 1338 در محله سرچشمه شهر تهران متولد شد. او به دلیل شرایط کاری و شغل پدرش (محمود تهرانی مقدم)، که به پیشه خیاطی مشغول بود، به محله شکوفه نقل مکان کرد و پس از مدتی به محله بهارستان رفت و مقاطع ابتدایی و دبیرستان را در همین مناطق گذراند.

حسن تهرانی مقدم

حسن تهرانی مقدم ، آن روزها در مسجد زینب کبرا (سلام الله علیها) سرچشمه، تحت نظر آیت‌الله سیدعلی لواسانی، امام جماعت مسجد،‌ تعلیمات دینی و مقدمات آشنایی با اسلام را آموخت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد، تا اینجا که این گروه سرود در مراسم استقبال از امام(ره) به اجرای برنامه پرداخت.

دوران تحصیل حسن تهرانی مقدم

وی پس از پایان دوره تحصیلات متوسطه، در رشته صنایع (برش قطعات صنعتی) در مقطع فوق دیپلم مدرسه عالی تکنیکیوم نفیسی پذیرفته شد. حسن تهرانی مقدم در دو مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مشغول به تحصیل شد. وی درمرحله نخست در سال ۱۳۶۹ مقطع کاردانی و سپس در سال ۱۳۷۴ در دوره کارشناسی مهندسی ریخته‌گری در این دانشگاه دانش‌آموخته شد.

حسن تهرانی مقدم

فعالیت های حسن تهرانی مقدم

حسن تهرانی‌ مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس بود و همچنین مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران.

وی که در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران به عضویت آن درآمده بود، در دوران جنگ تحمیلی نخستین فرمانده توپخانه سپاه بود و پس از آن توپخانه را به حسن شفیع‌زاده سپرد و خود به یگان موشکی سپاه رفت و مسئولیت یگان موشکی را برعهده گرفت.

بعد از عملیات ثامن‌الائمه، از جمله غنائم به دست آمده از عراق، یک آتشبار توپخانه 155 میلیمتری کششی بود. که بلافاصله تعمیر و در همان منطقه، علیه دشمن به کار گرفته شد. سه ماه بعد در عملیات فتح بستان، گردان توپخانه 130 میلیمتری و یک آتشبار 105 میلیمتری پرتغالی ارتش عراق به غنیمت گرفته شد.  این دو اتفاق، مبدا شکل‌گیری توپخانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

حسن تهرانی مقدم

ساخت چند موشک در واحد موشکی سپاه تحت مدیریت او انجام شد و بدین خاطر برخی از همکارانش به او لقب پدر موشکی ایران دادند پس از انتصاب وی به عنوان فرمانده موشکی نیروی هوایی سپاه درشهریور ماه 1364، تلاش برای استقلال در صنعت موشکی ایران شروع شد و در سال 1366 دستیابی به “نازعات” اولین موشک ایرانی شکل گرفت.

شهادت حسن تهرانی مقدم

سردار شهید حسن تهرانی مقدم تا روز آخر عمر نیز به عنوان مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران در ایجاد یک توان علمی و دانشی پایه و زیر بنایی مشغول کارهای علمی و تحقیقاتی بود و در روز شهادتش در پادگان امیرالمومنین(ع) شهرستان ملارد در حالی که برای آزمایش موشکی، آماده می‌شد، بر اثر انفجار، به یاران شهیدش (احمد کاظمی، حسن شفیع زاده، حسن غازی،‌غلامرضا یزدانی، علیرضا ناهیدی، مصطفی تقی‌خواه و …) پیوست. روحش یاد و یادش گرامی.

منابع: ویکی پدیا باشگاه خبرنگاران جوان فردا نیوز

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *