مهمترین رویدادهای تاریخی 15 دی در جهان

مهمترین رویدادهای تاریخی 20 دی در جهان/ ویکی ووک مهمترین رویدادهای تاریخی ۱۹ دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 18 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 17 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 16 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 15 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 14 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 13 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 12 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 11 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 10 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 9 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 8 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 7 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 6 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 5 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 4 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 3 دی در جهان مهمترین رویدادهای تاریخی 2 دی در جهان / ویکی ووک

هر روز که می‌گذرد اتفاق هایی را به همراه دارد، اتفاق هایی شیرین و تلخ که هرکدام بر سرنوشت کشوری و جهان تاثیرگذار بوده است. در این مطلب مهمترین رویدادهای تاریخی  15 دی مصادف با 5 ژانویه را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

مهمترین رویدادهای تاریخی 15 دی

سال ۱۵۹۲

شاه جهان امپراطور گورکانی هند در لاهور متولد شد.

سال ۱۷۶۹

جیمیز وات نخستین ماشین بخار جهان را اختراع کرد.

 

مهمترین رویدادهای تاریخی 15 دی در جهان / ویکی ووک

 

سال ۱۷۸۱

جنگهای استقلال امریکا اغاز شد.

سال ۱۸۰۹

عهدانامه داردانل میان امپراطوری عثمانی و بریتانیا با امضاء رسید.

سال ۱۹۰۶

ایت العظمی سید محمّدکاظم شریعتمداری در تبریز به دنیا آمد. وی موسس حزب جمهوری خلق مسلمان ایران، پایه گذار دارالتبلیغ اسلامی است و از روحانیون و مراجع عظام تقلید شیعه محسوب می شود. پس از انقلاب سال ۵۷ بین او آیت الله العظمی سید روح‌الله خمینی، رهبر فقید انقلاب اسلامی در ایران، به دلیل مخالفتش با اصل ولایت فقیه، اتهام مبهم کودتای نوژه وانجام حملات خونین علیه حزب خلق مسلمان اختلافاتی به وجود آمد که منتهی به حصر و سرانجام مرگ این عالم بزرگ ربانی شد. وی یکی از کسانی است که خواستار تحریم رفراندم قانون اساسی ایران در سال ۱۳۵۹ شده بود.


شاید دوست داشته باشید

باروسما و خواص آن / ویکی ووکباروسما و خواص آن

درختچه‌ی کوچکی است به بلندی یک تا یک و نیم متر، برگ های آن متقابل و دندانه های ریز و منظم، روی برگ منقط می باشد که در نقطه های روی برگ…

 


سال ۱۹۲۲

شهر آدانای ترکیه از اشغال دشمنان رهایی یافت.

سال ۱۹۳۱

دوالفقار علی بوتو یکی از رهبران شهیر پاکستان متولد شد.

 

مهمترین رویدادهای تاریخی 15 دی در جهان / ویکی ووک

 

سال ۱۹۵۷

دکترین جدید ایزنهاور رییس جمهوری آمریکا در خاورمیانه به مورد اجرا گذاشته شد.

سال ۱۹۶۸

با به قدرت رسیدن الکساندر دوبچک، دوره‌ای کوتاه از گسترش آزادی‌های سیاسی و اجتماعی موسوم به” بهار پراگ” در چکوسلاواکی آغاز شد که تا ۲۰ اوت همان سال و اشغال این کشور توسط ارتش سرخ شوروی ادامه داشت.

سال ۲۰۰۵

اریس بزرگترین سیاره کوتوله در منظومه شمسی کشف شد.

در این مطلب سعی کردیم مهمترین رویدادهای تاریخی 15 دی را بررسی کنیم. اگر رویداد مهمی در این روز از قلم افتاده است، لطفا با کامنت و ذکر منبع ما را مطلع کنید تا مطلب را بروز کنیم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *