چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

باز محرم با حال و هوای مخصوص خودش و با پختن غذاهای نذری مخصوصا پختن برنج نذری از راه رسید. با ارادت خاصی که مردم نسبت به امام حسین (ع) و یارانش دارند بیشترین نذری ها در ماه های محرم و صفر داده می شود.

البته پختن غذاهای نذری آن هم به صورت زیاد و گسترده مربوط به سال های اخیر نیست بلکه مراسم عزاداری و دادن نذری به سال های خیلی دور بر میگردد.

شاید قبلا اینگونه مراسم بیشتر در خانه ها برگذار میشد اما باتوجه به کوچک تر شدن روز به روز خانه ها برگزاری اینگونه مجالس و عزاداری ها به مساجد و حسینیه ها اختصاص پیدا کرده است.

که طبعا تعداد نفرات بیشتر و جمعیت گسترده تری را در بر می گیرد.

ما هم به همین دلیل سعی می کنیم که در چند پست آینده طرز پخت و فوت و فن چند نوع غذای نذری را در مقیاس بیشتر (برای 100 نفر) آموزش دهیم تا شما هم از آن بهره­مند شوید.

چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

طرز تهیه پختن برنج نذری برای 100 نفر

ابتدا باید بدانید که پختن این حجم از برنج و یا هر غذای دیگری کار ساده ای نیست.

اما در اثر تمرین و تکرار و رعایت نکات کلیدی پخت غذا بهتر خواهد شد.

در ابتدا برنج را پاک کنید حتی اگر حس می کنید که برنج پاک شده است باز هم نگاهی به آن بیندازید تا ریگ و شنی در برنج نباشد.

مقدار برنجی را که در نظر گرفته اید، (معمولا برای 100 نفر 15 تا 17 کیلوگرم برنج در نظر گرفته می شود) بشویید و آن را حتی الامکان از شب قبل و یا صبح خیس کنید.

بر روی برنج به اندازه کافی آب بریزید که پس از حجم پیدا کردن، برنج بی آب نشود.

چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

برای پختن برنج نذری بهتر است از سنگ نمک استفاده کنید. در غیر این صورت از نمک معمولی و به میزان لازم برای خیس کردن برنج استفاده کنید.

قابلمه و یا دیگ را متناسب با میزان برنجی که می خواهید بپزید انتخاب کنید.

سپس دیگ را روی اجاق گذاشته و آن را آب کنید و بگذارید تا کاملا به جوش آید.

به یاد داشته باشید اگر میزان آب دیگ یا قابلمه شما کم باشد در این صورت برنج لعاب داده و چون جایی برای پختن ندارد، قد نخواهد کشید و پختن برنج نذری شما آن طور که می خواهید از آب در نمی آید.

معمولا حجم آب برنج را 3 تا 4 برابر مقدار برنج باید در نظر بگیرید؛ که البته این میزان آب به نوع و پخت برنج شما بستگی دارد.

از قبل ته دیگ و یا قابلمه دیگر را که متناسب با برنج شما است، (اگر با کمبود دیگ مواجه هستید میتوانید از همان قابلمه اول بعد از آبکش کردن برنج، استفاده کنید) روغن بریزید و ته دیگی را که در نظر دارید در کف آن بچینید.

وقتی که آب برنج کاملا جوش آمد، برای ریختن و پختن برنج نذری شما آماده است.

پس به آرامی برنج ها را درون دیگ ریخته و سپس با کفگیر بلندی که در اختیار دارید هم بزنید تا برنج ها در آب شناور شوند.

سر دیگ را بگذارید تا برنج دوباره جوش بیاید.

بعد از چند دقیقه (بسته به نوع برنج) آن را امتحان کنید یعنی چند دانه از برنج را بین انگشتان خود فشار دهید. اگر برنج پخته و آماده آبکشی شده باشد، نه باید خیلی سفت و نه خیلی زیاد له شده باشد.

از روش دیگری نیز می توانید زمان آبکش کردن برنج را تشخیص دهید و آن هنگامی است که دانه های برنج روی آب بیایند. در این صورت هم برنج آماده آبکشی است.

اما به طور معمول تقریبا 10 دقیقه زمان میبرد تا برنج برای آبکشی آماده گردد.

چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

میزان نمک برنج را هم با چشیدن آب آن در موقع جوشیدن برنج امتحان کنید. اگر میزان نمک کم بود در هنگام جوشیدن برنج کمی به آن نمک اضافه کنید.

سبدهای آبکش را از قبل آماده کنید.

از چند سبد برای آبکش کردن استفاده کنید تا مجبور نباشید حجم زیادی از برنج های داغ را روی هم بریزید چون در این صورت برنج شفته خواهد شد.

ضمن اینکه میتوانید از آبگیرهای بزرگ هم کمک بگیرید، و هربار آبگیر را پر از برنج پخته کرده و آن را داخل سبدهای آبکش بریزید تا برنج تمام شود.

اگر در موقع چشیدن حس کردید که میزان نمک برنج زیاد است، حال می توانید کمی آب ولرم روی برنج ها بریزید تا شوری آن گرفته شود.

سپس سبدهای آبکش را تکان دهید تا هم آب اضافی برنج کشیده شود و هم برنج ها کمی زیرورو شوند.

از سبد اول آبکش، شروع کرده و به آرامی، برنج ها را داخل دیگ و یا قابلمه ای که ته دیگ در آن چیده بودید، بریزید.

با دسته کفگیر چند سوراخ بر روی برنج ایجاد کنید تا بخار به راحتی از کف بالا آمده و برنج دم بکشد.

به این نکته توجه کنید که حتما باید یک سوم سر دیگ خالی باشد تا فضای کافی برای دم کشیدن و پختن برنج نذری و فضا برای گردش بخار آب فراهم باشد.

نکته دیگر اینکه سعی کنید برنج را به اصطلاح کمی زنده تر بردارید و هنگام دم کردن آن مقداری آب و روغن را که با یکدیگر مخلوط کرده اید، بر روی برنج بریزید تا هم برنج ها بهتر دم بکشد و هم شکل ظاهری برنج بهتر شود.

حال، دیگ برنج را بر روی اجاق بگذارید.

چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

برای دم کردن برنج نذری معمولا پارچه بلندی را که به صورت لوله ای پیچانده اند، دور لبه دیگ قرار می دهند و یک سینی بزرگ یا سر خود دیگ را بر روی پارچه میگذارند و روی آن ذغال هایی را که از قبل روشن و آماده کرده اند می ریزند.

چون در این صورت هم از قسمت زیر دیگ و هم از قسمت بالای دیگ گرما به صورت یکنواختی باعث بهتر دم کشیدن برنج خواهد شد.

ولی اگر ذغالی درکار نبود شما با گذاشتن دمکش های معمولی می توانید برنج را دم کنید.

پس از اینکه زیر برنج را کمی زیاد کردید و بخار لازم ایجاد شد، زیر دیگ یا قابلمه برنج را کم کنید تا برنج ها به خوبی دم بکشند.

یک روش برای زودتر دم کشیدن برنج این است که از چند پلاستیک فریزر استفاده کنید، آنها را باز کرده و یک لا کنید و بر روی برنج قرار دهید و سپس دمکش را روی آن بگذارید.

چون با این روش بخار بیشتری حاصل می شود و برنج ها زودتر و مطمئن تر دم خواهد کشید.

وقتی که برنج خوب دم کشید روغن را به اندازه کافی درون ظرفی داغ کنید و سپس سر دیگ برنج را برداشته و به مقدار لازم و کافی از روغن های داغ بر روی برنج بریزید و بگذارید تا بخار کم شود.

حال کم کم برنج ها را به کمک کفگیر هم بزنید و آنها را سرو کنید.

چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

نکات مهم در پختن برنج نذری برای 100 نفر

در پایان نکاتی را جهت بهتر شدن پخت اشاره میکنیم.

الف) اگر در داخل خانه و فضای کوچک و با شعله گاز کم می خواهید مقدار زیادی برنج بپزید، و برای اولین بار است که به پختن برنج نذری اقدام می کنید اینکار را 2 تا 3 دفعه و در قابلمه های کوچکتر انجام دهید.

یعنی اینکه برنج را در 2 یا 3 ظرف کوچکتر خیس کنید و آن ها را به دفعات بپزید تا کنترل پخت آنها برایتان راحت تر باشد.

اگرچه که این کار زمان بیشتری را خواهد گرفت اما قطعا برنج نذری بهتری خواهید داشت.

ب) در صورت استفاده از سنگ نمک، مقدار مناسبی از سنگ نمک را بر روی پارچه ای تمیز گذاشته و روی برنج ها قرار دهید تا اگر کثیفی و یا املاحی داشته باشد، بر روی پارچه باقی بماند.

ج) قابلمه اصلا نباید کوچک باشد زیرا در این صورت برنج لعاب داده قد نکشیده و شفته خواهد شد.

د) در حین پختن برنج نذری می توانید برای سفیدتر شدن و وا نرفتن آن چند قاشق غذاخوری آبلیمو به برنج اضافه کنید تا برنج بهتر بماند.

ه) هنگام پختن برنج هیچگاه شعله را کم نکنید تا از جوش نیفتد چون در غیر این صورت برنج لعاب داده و وا رفته و خراب خواهد شد.

 

آرزو میکنیم نذورات شما مورد قبول درگاه پروردگار مهربان قرار بگیرد.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “چگونگی پختن برنج نذری برای 100 نفر

  1. میتوانید یک فیلم از پختن برنج برای 100نفر بفرستید
    چون من با خواندن نمی توانم خوب بفهمم
    جعفر هستم از تهران

    • کاربر گرامی متاسفانه در حال حاضر امکان اجرای درخواست شما وجود ندارد! در اولین فرصت که شرایط فراهم شد، ویدیو آماده شده و در سایت قرار خواهد گرفت. بااحترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *