سارکوپنیا چیست؟

سارکوپنیا

سارکوپنیا یک کلمه ی روسی است سارکو یعنی گوشت وپنیا یعنی از دست دادن پس سارکوپنیا یعنی از دست دادن عضله که باعث ضغف جسمی و کاهش نیروی زیستی است. در این مطلب میخواهیم با این عارضه بیشتر آشنا شویم.

سارکوپنیا یا کاهش توده عضله چیست؟

متخصصان می‌گویند، بیشتر بزرگسالان در اواخر ۳۰ سالگی و ابتدای ۴۰ سالگی حداکثر توده عضلانی را به دست می‌آورند؛ اما از این زمان به بعد، توده عضله به ‌تدریج کوچک و کوچک تر می شود تا این‌که به‌ اندازه ثابتی می‌رسد.

در سنین پیری روند کاهش توده عضله در سراشیبی قرارمی گیرد. این کاهش توده عضله به لحاظ قدرت و عملکرد ، سارکوپنیا نام دارد و سریع تر ازآنچه فکرش را بکنید، اتفاق می‌افتد و در 75 سالگی به اوج می‌رسد. افرادی که تحرک جسمی ندارند ۳ تا ۵ درصد عضله خود را درهر دهه بعد از ۳۰ سالگی از دست می‌دهند. سارکوپنیا با کوچک شدن توده عضلانی، به شکل قابل ‌توجهی در بروز بیماری‌ها تأثیرگذار است ، کیفیت زندگی را کاهش می دهد و هزینه سنگین درمان را به همراه دارد.

 

سارکوپنیا

 

دلایل سارکوپنیا چیست؟

این اختلال نه‌ تنها باعث از دست دادن عضلات می‌شود بلکه افراد مسن را مستعد زمین خوردن و شکستگی می‌کند. ضعف و کاهش در میزان عضلات که از استخوان‌ها حمایت می‌کند، فرد را مستعد آسیب ‌دیدگی می کند.تا امروز هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد اما دارویی به نام یوروکورتین II در حال آزمایش است. این داروی تزریقی تولید هورمونی را تحریک می کند که مانع کوچک شدن عضلات می‌شود . اگرچه درمان جایگزین هورمون در نظر گرفته‌ شده اما دارای موانع عمده‌ای است. درمان جایگزین هورمون می‌تواند باعث بروز سرطان و بیماری‌های متعددی شود. کارشناسان در حال بررسی تاثیر گذاری تستسترون و مکمل‌های رشد انسانی و داروهایی برای سندروم متابولیک ضد سارکوپنیا هستند.

مهمترین دلایل سارکوپنیا:

  • کاهش پیدا کردن برخی هورمون‌ها مانندتستسترون و هورمون رشد انسانی،که در رشد و حفظ عضله نقش مهمی دارد.
  • افت تعداد سلول‌های عصبی ارسال‌ کننده علایم از مغز به فیبرهای عضلات، به کاهش تحرک در عضلات منجر می‌شود.
  • کاهش اشتهاکه به کاهش مصرف کالری وپروتئین می انجامد،در حالی که این دو برای حفظ توده عضلات مهم است.
  • کاهش توانایی بدن برای سنتز پروتئین و تبدیل آن به انرژی که باعث کاهش فعالیت فیزیکی افراد مسن می‌شود.

چگونه از سارکوپنیا پیشگیری کنیم؟

ورزش کنید

ورزش به‌طور منظم ازجمله کار با وزنه و ورزش‌های مقاومتی یکی از بهترین راه های پیش‌گیری از دست دادن توده عضلات است.

پروتئین بخورید

مصرف میزان مناسب پروتئین برای ساخت و حفظ عضلات مهم است. نتایج بررسی‌های متعدد نشان می دهد مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی چرب، مغز میوه و تخمه برای ساخت عضلات حیاتی است.

سارکوپنیا

ویتامین D کافی جذب کنید

کارشناسان می‌گویند مصرف ویتامین D برای حفظ توده عضلات و عملکرد آن حیاتی است بنابراین به‌اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید و مواد غذایی مانند

  • پنیر
  • جگر گاو
  • ماهی چرب

و محصولات غنی‌سازی شده با آن را مصرف کنید.

شیوه زندگی سالم داشته باشید

زیرا زندگی عاری از مشروبات الکلی و سیگار و کنترل استرس می‌تواند تاثیر ناخوشایند روند پیری را محدود کند.

 

به امید فردایی روشن.

 

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *