آترواسکلروز یا تصلب شرایین چیست؟

آترواسکلروز یا تصلب شرایین چیست؟ / ویکی ووک

آترواسکلروز یا تَصَلُبِ شَرایین یکی از بیماری هایی است که بعلت تجمع رسوبات چربی و مواد دیگر که باعث تنگی سرخرگ ها می شود ایجاد می شود. در این مطلب می خواهیم بیشتر با این بیماری آشنا شویم همچنین ما در مطالب قبل با برخی دیگر از بیماری ها همچون آکرومگالی و هرنی اینگوینال و … آشنا شده ایم که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را نیز بررسی کنید.

آترواسکروز چیست؟

این بیماری نوعی از بیماری ها می باشد که در آن رسوب چربی و کلسترول های کم‌چگالی بر روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌های با قطر متوسط و بزرگ تجمع می گردد که در نتیجه پلاک های فیبری-چربی (که به آن اتروما نیز گویند) در داخل دیواره های چربی بوجود می آید که باعث تنگی سرخرگ ها می شود. این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشورهای پیشرفته می باشد.

 

آترواسکلروز یا تصلب شرایین چیست؟ / ویکی ووک

 

آترواسکلروز چه علائمی دارد؟

آترواسکلروز یکی از بیماری هایی است که به تدریج شکل می گیرد و در نوع خفیف آن نشانه هایی ندارد. متاسفانه علائم در این بیماری زمانی رخ می‌دهد که رگ ها به اندازه ای بسته شده اند که دیگر قادر به تامین خون مورد نیاز ارگان های بدن نیستند.

علائم آترواسکلروز در شریان های منتهی به قلب عبارتند از:

  • احساس فشار یا درد در قفسه سینه

علائم آترواسکلروز در شریان های منتهی به مغز عبارتند از:

  • حساس کرختی یا ضعف ناگهانی در بازوها و پاها
  • بروز مشکلاتی در روند صحبت کردن نظیر مبهم یا نامفهوم سخن گفتن و افتادگی عضلات صورت

 

 

چگونه آترواسکلروز را درمان کنیم؟

هنگامی که این بیماری تشخیص داده شد به روش های متفاوتی همچون تغییر در شیوه زندگی یا استفاده از داروهای مخصوص کلسترول بالا و فشار خون بالا برای کاهش تصلب شرایین یا حتی عمل های آنژیوگرافی و بای پس درمان می شود.

عمل آنژیوگرافی و استنت گذاری

یکی از رایجترین عمل ها در این بیماری می باشد که در این روش دکتر مربوطه با استفاده از لوله ای باریک از طریق رگ پا و یا بازو به داخل رگ  و محل انسداد رگ می فرستند، این انسداد در مانیتوردستگاه ایکس ری دیده می شود و بوسیله آنژیوپلاستی و استنت گذاری رگ باز می شود این نکته را به یاد داشته باشید که در این روش تا حد زیادی از سکته قلبی جلوگیری نمی شود بلکه فقط درد کاهش می یابد.

 

 

عمل بای پس

در این روش رگی که مسدود شده است را پزشکان جدا کرده و یک رگ سالم جایگزین آن می کنند. این روش بعلت عوارض بالایی که دارد فقط بر روی بیمارانی که درد شدیدی دارند انجام می شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا | تبیان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *