داغداغان و خواص آن

داغداغان و خواص آن / ویکی ووک

داغداغان یکی از گیاهان دارویی است، که در درمان دل درد بسیار نافع است. این درخت دارای گونه های متفاوتی است که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم. در این مطلب می خواهیم خواص این درخت را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، ختمی، لوبلیا، آناغالیس و … آشنا شده ایم، که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را مطالعه کنید.

مشخصات درخت داغداغان

این درخت دارای سه گونه است:

1- درختی است به بلندی بیست تا بیست و پنج متر، پوست تنه ی نوک تیز دندانه دار، روی برگ سبز تیره و زبر و زیر برگ دارای کرک های نرم و خاکستری است، طول برگها پنج تا پانزده سانتیمتر میباشد. میوه اش کوچک در ابعاد یک نخود، کمی گوشتی، قدری شیرین و خوش طعم، خوشبو به رنگ قهوه ای سیر و خوراکی است. این درخت در جنگل های شمال ایران، دور از ساحل از ارسباران تا طوالش و گل داغ مخلوط با جنگلهای بلوط انتشاردارد

۲- درختی است کوتاهتر از نوع اول، برگ های شبیه به آن و میوه ی زردرنگ دارد و در همان ابعاد میباشد که در مناطق مختلف آن را به نامهای درخت تا تادار، ته دار، درخت ته، چوب نظر و تاین، تائی، تاک، تاغ و تاغوت مینامند. این درخت در مناطق خشک ایران در دامنه های زاگرس و البرز از ارتفاع ۸۰۰ تا ۲۶۰۰ متری از سطح دریا می روید.

۳- درختی است کوتاهتر از نوع دوم که بلندی آن تا ۷ متر میرسد. برگهای آن چرمی، بیضی و لوزی شکل، نوک تیز و کمی کشیده می باشد که دارای دندانه های اره ای نامساوی و رنگ مغز پسته ای به طول ۷ – ۳ سانتیمتر و پهنای ۴ سانتیمتر است. میوه ی آن گرد و تخم مرغی، به رنگهای نارنجی و سرخ غبارآلود و دارای پایکی به طول ۲ – ۱ سانتیمتر می باشد. در مناطق مختلف به نام های تایله و تاووت معروف است. این درخت در کردستان می روید و درختان قطور آن در اطراف سنندج کنار قبرها دیده میشود.

 

داغداغان و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص گیاه داغداغان

اگر شما چوب این گیاه را بخورید. دل درد را تسکین میدهد در موارد قطع عادت ماهانه و کولیک مصرف می شود. برای تسکین سرفه، تقویت معده و بند آوردن اسهال مفید است برای پاک کردن و خشک کردن رطوبت هانافع میباشد پودر شاخه و ریشه ی آن را روی ورم های سفت ضماد کنید و سه روز متوالی هر روز تجدید نمایید. در تحلیل ورم مؤثر است تنقیه با خاکه اره ی بسیار نرم چوب آن برای زخم روده ها و رفع دل درد مفید است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *