کدام ورزش ها برای مقابله با ام اس مفید هستند؟

مقابله با ام اس

ام اس یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند می‌تواند اختلال ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیاد جسمی شود. اصولا به بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس ، انجام ورزش های زیادی توصیه می شود برای مقابله با ام اس که در این مطلب قرار است به آنها بپردازیم.

چه ورزش های برای مقابله با ام اس مفید هستند؟

علت ام‌اس نامشخص است، با وجود این گمان می‌رود این بیماری بر اثر ترکیبی از

  • عوامل محیطی مانند عوامل آلوده کننده
  • ژنتیک

اتفاق می‌افتد. با این وجود اگر شما مبتلا به بیماری ام اس هستید میتوانید با انجا این ورزش ها با آن مقابله کنید و امید خود را از دست ندهید.

مقابله با ام اس

حوضچه آب خنک برای مقابله با ام اس

ورزش در آب خنک برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ایده آل است.

آب مانع ازگرم شدن بدن می شود و این امکان را به آن ها می دهد تا یک سری از فعالیت هایی را که درمحیط خشکی قادر به انجام آن ها نیستند، انجام دهند.

به کار بردن جلیقه نجات و تخته شنا می تواند گزینه های کمکی مناسبی برای بیماران باشد.

مقابله با ام اس

تمرین با وزنه برای مقابله با ام اس

تمرین با وزنه و دستگاه های بدنسازی از گزینه های پیشنهادی است.

توصیه می شود درابتدا تمرین را با وزنه های سبک تر یا حتی بدون وزنه شروع کنند.

همچنین تمرین سنگین که امکان انجام آن در یک روز نیست، تقسیم شود مثلا روز اول فقط تمرین عضلات بالاتنه و روز بعد تمرین عضلات پایین تنه انجام شود.

مقابله با ام اس

حرکات کششی برای مقابله با ام اس

ورزش یوگا که ترکیبی از نفس کشیدن و حرکات آرام کششی است، می تواند بدن را آرام کند.

بسیاری از بیماران که دچار سفتی عضلانی یا کاهش دامنه حرکاتی بودند، با انجام یوگا بهبودی خوبی را تجربه کردند.

همچنین انجام دادن ورزش یوگا برای مقابله از پیری، درمان کبد چرب و همچنین رفع استرس و شدید نیز مناسب است که قبلا درباره ی آنها صحبت کرده ایم همچنین اگر شما دارای آرتریت نیز هستید میتوانید با انجام ورزش یوگا آن را از بین ببیرید.

پیلاتس برای مقابله با ام اس

این ورزش نیز مانند یوگا دارای تمریناتی است که سبب تقویت جسمانی و روانی می شود و به تازگی در بین بیماران رواج پیدا کرده است.

مقابله با ام اس

ایروبیک یا ورزش های هوازی

در گذشته عقیده بر این بود که ورزش سبب تشدید خستگی و ضعف عضلات در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می شود اما تحقیقات اخیر نشان داده است که انجام ورزش های هوازی، سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش علایمی مانند خستگی و ضعف می شود. تمام حرکات یا ورزش هایی که سبب افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس شود هوازی محسوب می شود که هرچند شما باید این افزایش ضربان قلب را نیز کنترل کنید که برای اطلاعات بیشتر میتوانید نشانه های قلب سالم را مطالعه کنید. انجام 15 دقیقه ورزش هوازی در روز مطلوب است. اگر با انجام ورزش های هوازی زود خسته می شوید می توانید حرکات را به سه بخش پنج دقیقه ای در طول روز تقسیم کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: ویکی پدیا / زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *