نینجوتسو چیست؟

درعملیات های سری، تاکتیک های جنگی سریع، مخفیانه و چریکی، همیشه پای یکسری آدم های یکدست مشکی پوش یا به اصطلاح، خشم شب هایی، سریع و بی رحم وسط است. مشکی پوشان بی رحمی که برای هدفی خاص و البته بصورت مخفیانه به قصد انجام کاری وارد گود می شدند. نینجا بودن برای بعضی ها جذابیت خاصی دارد و دوست دارند مانند نینجاها سریع و غیرقابل پیش بینی باشند. از همین رو ورزش نینجوتسو ، می تواند افراد را با سبک و راه و روش زندگی نینجاهای باستان آشنا سازد. در بخش های قبلی به ورزش رزمی ساواته پرداختیم که در صورت تمایل می توانید با آن ورزش هم آشنا شوید.

تاریخچه ی نینجوتسو

نینجوتسو تشکیل شده از دو کلمه ی نین به معنی بردباری و تحمل در عین استقامت و قدرت و همچنین جوتسو به معنای هنر است. این دو کلمه درکنار هم معنای سبکی از زندگی را یادآور می شود. سبکی که علاوه بر تاکید بر مهارت های رزمی و تقویت قدرت بدنی، برداشتن روح و روانی زلال و آزاد و فکر و اندیشه ی قوی یک جنگجو هم اصرار می ورزد.

 

 

پیشینه ی نینجاها به امپراطوری ژاپنی شوتوکو (سال 572 تا 622) برمیگردد. روایت ها از نحوی شکل گیری نینجاها مختلف است و مستندات، وجود نینجاها را خیلی قبل تر از اینها می دانند. در طول تاریخ، شینوبی ها قاتلان و جاسوسانی بودند که برای مقاصد جاسوسی و کشتن شخصیت های معروف یا پادشاهان استخدام می شدند. براساس منابع تاریخی نینجاها، مخالفان سرسخت نیروی های سامورایی در ژاپن فئودال بودند.

 

 

همچنین نقش نینجاها در بیشتر شدن اختلافات بین دو مذهب بودیسم تازه شکل گرفته و مذهب آیینی ژاپنی ها یعنی شینتو پررنگ بود و نینجاها که خود معتقد به مذهب بودیسم بودند با پیروان آیین شینتو درگیری زیادی داشتند، بطوریکه مردم آنها را یاغی میخوانند. از همین رو نینجاها به جنگ های سری و مخفایانه روی آوردند. در ژاپن، سامورایی ها به جوانمردی و معرفت شهره بودند این در حالی بود که نینجاها برای رسیدن به مقاصد خود از هیچ ترفندی ابایی نداشتند و بوسیله مسموم کردن، تغییر شکل دادن و حملاتی ناگهانی که به زعم سامورایی ها، ناجوانمردانه بود، عملیات های خود را اجرایی می کردند.


شاید دوست داشته باشید

بررسی لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس از یک موتور ۸ سیلندر ۴ لیتری که توانایی تولید ۶۴۱ اسب بخار و گشتاوری معادل ۸۵۰ نیوتن متر را دارد، بهره می گیرد. نیروی موتوری این غول ایتالیایی توسط محرک به هر چهارچرخ به صورت مستقیم انتقال پیدا می کند و شتاب….

 


مهارت های نینجوتسو

نینجوتسو به هنرجوهای خود علاوه بر آموزش تکنیک های سریع و کارآمد رزمی، دفاع شخصی، نحوی مبارزه و نحوی استفاده از سلاح، به مرور زمان یکسری از فاکتورهایی که یک نینجا باید دارا باشد را هم اموزش میدهد. فاکتورهایی مانند:

  • نحوه ی راه رفتن
  • نحوه ی رفتار کردن
  • یک نینجا در مواقع ضروری باید، بتواند به تنهایی خود درمانی را هم انجام دهد. پس باید برای انجام آن آموزش ببینند.
  • شناخت اناتومی و نقاط حساس بدن

نینجوتسو ورزشی آزاد و بدون هیچ محدودیتی در انجام حرکات است اما این بدون حد و مرز بودن شامل مبارزات رسمی و باشگاهی نمی باشد. بعضی از ضربات در مسابقات نینجوتسو خطرناک و خطا محسوب می شود که مبارزان درصورت استفاده جریمه می شوند. در این رشته زرمی هم مانند کاراته و تکواندو برای ارتقاء درجه هنرجویان از کمربند استفاده می کنند، اما با این تفاوت که در نینجوتسو رنگ کمربند بعد از شماره ی کمربند ملاک درجه بندی است. در سیستم درجه بندی نینجوتسو، رزمی کاران به دو دسته کیو و دان تقسیم می شوند.

 

 

در ادامه این دو دسته شرح داده می شوند:

کیو

کیو 10: کمربند سفید (مبتدیان بعد از گذراندن یک الی دو ماه این کمربند را می بندند)

Related Post

کیو 9: کمربند زرد

کیو 8: کمربند زرد

کیو 7: کمربند بنفش

کیو 6: کمربند بنفش

کیو 5: کمربند بنفش

کیو 4: کمربند سبز

کیو 3: کمربند قرمز

کیو 2: کمربند قهوه ایی

کیو 1: کمربند مشکی

پس از کسب کمربند مشکی رزمی کاران نینجوتسو باید برای دریافت دان خود اقدام کنند. درجه بندی دان از 1 تا 15 می باشد که هرچه به بالاتر می رود مراحل سخت تر بوده و باید یک جنگجوی سخت کوش و سریع باشید تا این مراحل را طی بکنید. مبتدیان را در این ورزش به اصطلاح شوشین شاه و اساتید را به دلیل حرفه ایی شدن در هنرهای رزمی هاتسومی سنسی می شناسند.


نویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


 

 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط