بالنگ و خواص آن

بالنگ میوه درختچه ای از خانواده نارنج است و به نام های: ترنج, ترنگ, ترنجست, بادرنج, بادرنگ, بادرنگ مادی, اترج, اترج کبیر, چیتروس مدیکه نیز معروف است. این میوه دارای خواص بسیاری است که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم.

درباره‌ی بالنگ

 

 

میوه ی درختچه ای از خانواده ی نارنج می باشد که اندازه ی این درختچه ۱/۵ تا ۲ متر و شکل آن غیرمنظم است. دارای برگهای طویل و عریض با کمی اختلاف شبیه انواع مرکبات، سبز رنگ و خوش بو می باشد. گل آن سفید است. این گیاه در نواحی گرم و مرطوب یا معتدل میروید و در نواحی گرم زمین در سال دو نوبت میوه میدهد. میوه ی آن به کلی متفاوت با مرکبات دیگر و در ابعاد یک خربزه ی کوچک می باشد که گاهی وزن آن به یک کیلو نیز میرسد و شکل آن دراز و از طرف متصل به شاخه کمی پهن و از طرف دیگر باریک میشود.

تخمهای آن که در قسمت میانی پولپ آن قرار دارد، کمی دراز و در غلاف سفیدی واقع شده، که مغز تخم آن سفید و طعم آن کمی تلخ است. پوست آن معطر، به رنگ زرد طلایی، خیلی ضخیم و موج دار و دارای برآمدگی هایی مانند تاول درشت است که قسمت عمده ی میوه را پوست زرد و گوشت سفید داخل پوست فراگرفته و تقریباً جایی برای پولپ ترش غیرخوراکی وسط آن باقی نگذارده است، میوه ی این گیاه تلخ می باشد. این درختچه در شمال ایران به طور پراکنده و در جنوب بیش تر پرورش داده می شود.


شاید دوست داشته باشید

چگونه به راحتی لکه های آشپزخانه را پاک کنیم؟

تمیزکاری و از بین بردن لکه های آشپزخانه همیشه یکی از دغدغه های بانوان خانه دار بوده است در این مطلب میخواهیم یکی از موادی که در…

 

Related Post

خواص بالنگ

 

 

طبیعت پوست این میوه گرم و خشک است و مغز آن یعنی شهمی که به پوست چسبیده است، نوع شیرین آن سرد و تر و نوع ترش آن سرد و خشک می باشد.

خواص این گیاه بصورت زیر است:

  • دم کرده ی پوست زرد خشک شده ی آن مسکن قی صفراوی است.
  • آن را قطعه قطعه کرده و در الکل بخیسانید و بخورید. ضد آسم خوبی است.
  • ترش آن مقوی دل، ملطف، مشهی و صاف کنندهای روح و خون از صفر می باشد و مانع ریختن صفرا به معده و امعاء می شود، جهت خفقان حار، تقویت معده و جگر، تسکین حرارت احشاع، یرقان، تشنگی و اسهال صفراوی و کبدی خوب است
  • آن را در سرکه بپزید، بعد له کنید و ضماد نمایید، برای درمان درد مفاصل، نقرس و ورمهای مختلف مفید است.
  • اگرگوشت آن را با شکر نی یا عسل مرباسازید و بخورید، مقوی و مفرح بوده و خاصیت ضد سمی دارد و سم بعضی از جانوران از قبیل عقرب و مار را تا حدی خنثی می کند.
  • آن را نرم بکوبید، بعد با روغن زیتون مخلوط کرده و بگذارید مدتی بماند، به صورت خوراکی و همچنین مالیدنی مصرف کنید. سیاتیک، درد مفاصل، دردهای عصبی، کمردرد و درد مثانه را برطرف می کند.
  • گوشت سفید آن را در دهان بگیرید لثه ها را تقویت میکند و دهان را خوش بو می سازد
  • کشیدن پودر آن به چشم، زردی چشم را مرتفع می کند.
  • اگر زالو در حلق کسی رفته باشد از آبی که بالنگ درآن جوشیده شده قرقره کند. زالو کنده و خارج می شود.
  • اگر آن را خرد کنید و لای لباس بریزید، از بید یا مورزدگی جلوگیری میشود.

به امید فردایی روشن

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط