کدام مواد غذایی حاوی ویتامین K است؟

ویتامین K یکی از مهمترین ویتامین های بدن است که در روز باید جذب بدن شود، این ویتامین به انعقاد خون و استحکام استخوان ها کمک می کند. اگر مقادیر کافی ویتامین K به بدن نرسد احتمال ابتلا به حمله قلبی پوسیدگی دندان و پوکی استخوان افزایش می یابد. در این مطلب میخواهیم بررسی کنید که چه مواد غذایی دارای این ویتامین مفید هستند و چگونه می توانیم این ویتامین را در روز جذب کنیم.

چه مواد غذایی حاوی ویتامین K است؟

قبل از اینکه مواد غذایی حاوی این ویتامین را بررسی کنیم باید بگوییم که دو نوع از این ویتامین وجود دارد.اولین شکل آن ویتامین 1- K است. دومین نوع آن هم دربدن یافت می‌شود که به طور طبیعی محل تولید آن در روده است. هر دوویتامین 1- K و 2- K پروتئین‌هایی تولید می‌کند که نقش آن ها کمک به لخته شدن خون است. لخته شدن خون از خون ریزی مفرط داخلی و خارجی جلوگیری می‌کند. این ویتامین در مواد غذایی های زیر یافت می شود.

کرفس : خوردن روزانه یک ساقه کرفس 15درصد از نیاز بدن به ویتامین K را تامین می کند. کرفس همچنین منبع خوبی برای آهن، پتاسیم، کلسیم و آنتی اکسیدان است.

اسفناج: این گیاه منبع بسیار خوب انواع ویتامین است .مصرف روزانه یک پیمانه اسفناج 181درصد از نیاز بدن را به ویتامین K تامین می کند و همچنین شامل مقادیر زیادی ویتامینC،کلسیم و آهن است.

آلو بخار: یک فنجان آلو 7درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین Kرا بر طرف می کند . آلو منبعی سرشار از پتاسیم، کلسیم، فیبر و ویتامین A است.

هویج10درصد یک هویج متوسط را ویتامین K تشکیل داده است .این ماده غذایی انرژی معادل 25 کالری را آزاد می کند پس گزینه خوبی برای استفاده در رژیم های لاغری است.

بامیه: نصف پیمانه بامیه 43درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین Kرا تامین می کند . بامیه را به خورشت یا سوپ بیفزایید و میل کنید.


شاید دوست داشته باشید

Related Post

بررسی فولکس واگن پاسات جی تی ۲۰۱۸

در فولکس واگن پاسات جی تی ۲۰۱۸ قدرت موتوری آن نسبت به مدل معمولی افزایش یافته و پیشرانه آن توانایی تولید ۲۸۰ اسب بخار را دارد. همچنین پیشرانه


کمبود ویتامین K چه علائمی دارد؟

کمبود ویتامین K علائم متعددی دارد اما از مهمترین علائم این کمبود عبارتند از:

  • کبود شدن بدن
  • ظاهر شدن لخته‌های خونی کوچک زیر ناخن‌ها
  • تیره شدن رنگ مدفوع یا وجود خون در آن
  • وجود خون در غشای مخاطی

در صورتی که کمبود این نوع از ویتامین تشخیص داده شود، مکمل‌هایبه نام «فیتونادیون» تجویز می‌شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع : زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط