ساقه و ریشه کدام گیاهان خوردنی نیست؟

همیشه خوردن ساقه و ریشه گیاهان مفید نیست، برخی از گیاهان دارای مواد سمی و آسیب زننده به انسان است از این رو خوردن ریشه تا ساقه چند گیاه به هیچ عنوان توصیه نمیشود. در ادامه برخی از گیاهانی که ساقه و ریشه سمی دارند را بررسی میکنیم.

ساقه و ریشه کدام گیاهان سمی است؟

برگ های گوجه فرنگی

گوجه فرنگی متعلق به شاخه دیگری از خانواده بادمجانیان است. برگ‌های آن حاوی مقادیر اندکی از سولانین و توماتین است که اگر زیاد مصرف شود  می‌تواند باعث شکم درد شود.

 

 

دانه‌های سیب

همان طور که ممکن است شنیده باشید، دانه‌های سیب حاوی سیانور سمی است. به طور خاص، این دانه‌ها حاوی آمیگدالین است. آمیگدالین ماده‌ای است که به هنگام برخورد با آنزیم‌های گوارشی در روده، سیانور سمی آزاد می‌کند. قسمت خارجی و سخت دانه‌های سیب، معمولا از بروز این عمل جلوگیری می‌کند مگر این که به هنگام خوردن آن را بجوید. با جویدن ۲۰۰ عدد دانه‌ سیب، سیانور به دوز کشنده خود می‌رسد.


شاید دوست داشته باشید

 

چگونه خارش لثه در بزرگسالان را از بین ببریم؟

خارش لثه مسئله ای می باشد که با رعایت نکردن بهداشت به وجود می آید

 


میوه مارچوبه

اگر تا به حال مارچوبه دیده باشید، می‌دانید که گیاه ماده آن نوعی میوه قرمز رنگ توتی شکل تولید می‌کند. نباید این میوه‌ها را لمس کنید. این میوه‌ها باعث کشته شدن انسان نمی‌شود اما می‌تواند باعث ایجاد بیماری شدید شود زیرا در آن ساپوژنین وجود دارد. ساپوژنین نوعی از ترکیبات است که سمیت خفیفی دارد.اگر این میوه‌ها را بخورید ممکن است دچار استفراغ و اسهال شوید.

 

Related Post

 

درخت آقطی

تقریبا همه قسمت‌های درخت آقطی برای انسان و حیوانات سمی است. ریشه، برگ، شاخه‌ها و پوست آن سمیت بیشتری دارد. تمامی قسمت‌های آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند اسید هیدروسیانیک تولید کند که سیانور سمی آزاد می‌کند

 

 

ساقه و جوانه سیب زمینی

سیب زمینی متعلق به خانواده بادمجانیان است که همه آن‌ها حاوی ترکیبات سمی به نام سولانین است. در سیب زمینی، سولانین به طور عمده در ساقه و جوانه‌های آن یافت می‌شود. بنابراین باید قبل از پختن آن، این قسمت‌ها را برش دهید. سولانین، بیشتر در سیب زمینی‌های سبز دیده می‌شود.

 

 

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط