سلول درمانی ابزاری موثر در درمان بیماری های صعب العلاج

سلول درمانی امروزه یکی از روش های موثر بیماری های صعب العلاج در دنیا است  به طوری که می توان گفت اهمیت توسعه سلول‌های بنیادی در طب برابر با توسعه هسته‌ای در صنعت است. وخبر خوشحال کننده این که امروز کشورمان صاحب اولین کارخانه فرآورده‌های سلولی در منطقه شده است و توانسته گام مهمی در توسعه و تجاری سازی سلول درمانی در کشور بردارد.

سلول درمانی چیست؟

سلول درمانی که درمان سلولی یا سیتوتراپی(cell therapy) نیز نامیده می‌شود نوعی درمان است که در آن یاخته‌های درمانگر به بیمار پیوند زده می‌شود.

در این روش درمانی بعد از مشخص شدن منبع سلولی که ممکن است مغز استخوان ،قلب، بافت عصبی، و یا سایر بافت ها باشد، ابتدا یک نمونه از بافت مورد نظر تهیه شده و سپس سلول های درمان کننده آن جدا شده و با توجه به نیاز بیمار و همچنین سلول های بدست آمده ممکن است که در نهایت سلول ها با یا بدون کشت در غضروف مورد نظر تزریق شوند تا موجب ترمیم و افزایش عملکرد بافت آسیب دیده گردد.


شاید دوست داشته باشید

بررسی مرسدس بنز CLS مدل ۲۰۱۹

مرسدس بنز CLS، از موتوری هیبریدی با قدرت تولیدی ۳۶۲ اسب بخار به همراه ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور بهره می گیرد. پیشران …

 

 


فهرست بیماریهای تحت درمان با سلول های بنیادی

 

 

ضایعات نخاعی

پزشکان با استفاده از سلول‌های جنینی انسان توانسته‌اند به افراد دچار آسیب‌های نخاعی کمک کنند دوباره تا حدودی حس و کنترل اندام‌های تحتانی خود را به دست آورند.

Related Post

دیابت

برای  بسیاری از مردم مبتلا به دیابت نوع یک که سلول‌های انسولین ساز لوزالمعده توسط سلول‌های ایمنی بدن از بین می‌روند، سلول‌های بنیادی می‌تواند یک راه حل باشد.

بیماریهای قلبی

محققان توانسته‌اند با تزریق سلول‌های بنیادی، عضله قلب آسیب دیده ناشی از سکته قلبی را ترمیم کنند.

بیماری پارکینسون

سلول های بنیادی همچنین به یاری مبتلایان پارکینسون نیز آمده است.مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی جنینی می توانند موجب افزایش نورون های سازنده دوپامین در بیماران مبتلا به پارکینسون شود که این ماده شیمیایی در بدنشان کاهش یافته است.

بیماری آلزایمر

در این بیماری نیز مانند پارکینسون سلول‌های بنیادی جنینی می‌تواند یک راه حل درمانی باشد. سلول‌های بنیادی می‌تواند در آینده به یک شیوه درمانی موثر برای مبتلایان به آلزایمر تبدیل شود.

ترمیم ساییدگی زانو

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان و ترمیم ساییدگی زانو است که در ایران نیز انجام می‌شود.

دیستروفی عضلانی

یکی از بزرگترین موانع در توسعه درمان‌های مبتنی بر سلول برای اختلالات عصبی عضلانی مانند دیستروفی عضلانی دستیابی به سلول‌های ماهیچه مولد کافی برای تولید یک واکنش موثر درمانی بوده است. اما دانشمندان با حل این مشکل راه را برای درمان دیستروفی عضلانی با استفاده از سلول‌های بنیادی هموار ساخته‌اند.

منابع : ویکی پدیا – خبر آنلاین – ایسنا


نویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط