ماش پلو و طرز تهیه آن

ویکی ووکی های عزیز امروز می خواهیم با طرز تهیه یک غذای سنتی و ایرانی به نام ماش پلو آشنا شویم. این غذا را می توانید به عنوان شام یا ناهار و به همراه ماست و یا سالاد شیرازی میل کنید. امیدوارم از تهیه این غذا لذت ببرید و لحظات خوبی در کنار عزیزانتون داشته باشید.

 

مواد لازم جهت تهیه ماش پلو

ردیف عنوان مقدار
1 ماش 1 پیمانه
2 پیاز 1 عدد متوسط
3 برنج 2 – 3 پیمانه
4 گوشت چرخ کرده 200 گرم
5 نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
6 روغن به میزان لازم
7 زعفران آب کرده 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماش پلو

ماش را از 1 ساعت قبل خیس کنید تا نفخ و رنگ اضافی ماش گرفته شود.

ماش را داخل آبکش بریزید آب آن که رفت، با مقداری روغن کمی تفت دهید سپس به آن آب بیفزایید و بگذارید تا بپزد. از اضافه کردن نمک در میانه پخت فراموش نکنید.

پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید وقتی رنگ پیاز تغییر کرد، گوشت چرخ کرده را به آن بیفزایید و تفت دهید. به گوشت و پیاز نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران آب کرده بیفزایید و دوباره کمی تفت دهید.

وقتی گوشت آماده شد، ماش ها را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

برنج را آبکش کنید.

در قابلمه روغن بریزید و ته دیگ آن را طبق میل و سلیقه تان بچینید؛ سپس روی ته دیگ نصف برنج بریزید و بعد مایه گوشت و ماش را روی برنج بریزید دوباره برنج بریزید و بعد مایه گوشت را روی آن اضافه کنید. این کار را تکرار کنید تا برنج و مایه گوشت و ماش تمام شود.

Related Post

حال قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج دم بکشد.

نوش جان

چند نکته جهت تهیه ماش پلو

روش دیگر برای تهیه ماش پلو کته کردن آن است. در این روش برنج را با مقداری آب و نمک و روغن (باید آب به اندازه یک بند انگشت روی برنج را بگیرد) بگذارید تا بپزد؛ وقتی که آبش تقریبا تمام شده بود، ماش های پخته و آماده شده را به آن اضافه کنید کمی هم بزنید تا برنج و ماش با هم مخلوط شوند و وقتی آب برنج کاملا خشک شد، گوشت چرخ کرده و پیاز را که از قبل آماده کرده اید، روی برنج بریزید و آن را دم کنید.

این غذا را می توان بدون گوشت چرخ کرده نیز تهیه کنید.

اگر از گوشت چرخ کرده استفاده نکردید، برای طعم بهتر غذا پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید وقتی رنگ آن طلایی شد، ماش های پخته شده را به آن بیفزایید و کمی تفت دهید. (از افزودن نمک، فلفل و زردچوبه فراموش نکنید) این مخلوط را لا به لای برنج بریزید و برنج را دم کنید.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط